Noord Brabant

  1. Het verkeer over de Haringvlietbrug wordt tijdens de jaren durende werkzaamheden toch niet in iedere richting over één rijstrook, maar over twee versmalde rijstroken geleid. Het begin van de verkeersbeperkingen is daarom uitgesteld van 9 naar 23 augustus. De voorbereidingen kosten nu namelijk extra tijd, schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer.

    De geplande verlaging van de maximumsnelheid van 100 naar 50 kilometer per uur blijft ongewijzigd, aldus de bewindsvrouw.

    De brug in de A29 is een belangrijke verbinding tussen Zuid-Holland, Zeeland en Brabant. Er is onderhoud nodig aan de brug, omdat deze er slecht aan toe is. "Zonder aanvullende maatregelen wordt de kans steeds groter dat er een klem of plaat loskomt van de brug", zei Rijkswaterstaat in juni. In 2023 moet er een permanente oplossing komen voor het probleem. Tot die tijd gelden de beperkingen.

    Petitie
    De plannen om in elke richting maar één rijstrook open te hebben leidden tot verzet. Ruim 17.000 mensen tekenden een petitie tegen het plan. Ook gemeenten in het gebied spraken zich ertegen uit. Eerder liet Van Nieuwenhuizen weten dat de verkeersbeperkingen tijdens de avondspits tot ruim een uur vertraging zouden gaan leiden.

    Politie en Openbaar Ministerie zullen dagelijks, met mobiele controles en via flitspalen, handhaven op de nieuwe toegestane snelheid van 50 kilometer per uur.

    LEES OOK:

    Petitie tegen maatregelen op Haringvlietbrug: 'Kost 100 miljoen per jaar'

    Files door sluiting Haringvlietbrug veel langer dan gedacht

    Pas over twee weken met 50 kilometer per uur over de Haringvlietbrug

  2. Sumoworstelen, kruisboogschieten en slootjespringen. Het zijn niet de eerste activiteiten waar je aan denkt bij een missverkiezing. Toch stonden uitgerekend deze sportieve uitdagingen op de planning bij activiteitencentrum Akkermans in De Heen. "Het gaat vandaag niet om de looks."

    Ze trokken behoorlijk wat bekijks bij de andere bezoekers: de meiden die eind augustus strijden om de titels Miss Earth, Miss Teen en Miss Intercontinental van ons land. Vanuit alle provincies kwamen zij woensdag bij elkaar voor een zogenaamde bootcamp. Die stond nog niet op de planning toen Milou Verhoeks - president van Miss Beauty of the Netherlands - in 2007 zelf won. "Ik vond dat zo'n dag waarop het even niet draait om mooi zijn er juist in moest."

    Want wat volgens Milou vaak onderbelicht blijft, is dat je met alleen een knap koppie die felbegeerde tiara niet wint. "We kennen allemaal die gala's vol glitter en glamour, waar het heel erg draait om hoe de meiden eruit zien. Maar we zoeken echt een totaalplaatje. Het gaat ook om de mentaliteit van de meiden. Laatst hebben ze bijvoorbeeld een training van het leger gehad. Dan zoeken ze echt hun eigen grenzen op. Tot tranen toe."

    Die houding hoopte Milou ook tijdens de bootcamp te zien. "Ze hoeven heus niet bij ieder spelletje de beste te zijn. Maar het is ook niet leuk als een meisje na drie minuten loopt te zeuren dat ze er niks aan vindt. Wat we van de kandidates verwachten? Vooral doorzettingsvermogen en behulpzaamheid."

    Al bij de eerste halte, het kruisboogschieten, kon Milou tevreden achterover leunen. "Ze hebben het hartstikke naar hun zin. Het is toch heerlijk dat ze even niet vol in de make-up zitten, maar gewoon in zo'n lelijk sumopak over de grond rollen."

    De 19-jarige Anne Loerakker uit Uden is het daar helemaal mee eens. "Zo'n dag zorgt ervoor dat je als meiden onderling veel hechter wordt", vertelt de kandidate in de categorie Miss Intercontinental. "Er wordt vaak gedacht dat het allemaal haat en nijd is in zo'n competitie, maar dat is helemaal niet zo. We zijn de hele dag aan het lachen met elkaar en worden echt vriendinnen."

    Wie van die vriendinnen er uiteindelijk met de titels vandoor gaan, wordt duidelijk op 28 augustus. Dan is de finale in Hilversum. De drie winnaressen vertegenwoordigen Nederland vervolgens bij de internationale verkiezingen.

  3. Geen trein op het spoor, maar op de weg. Automobilisten in Roosendaal hebben donderdag misschien wat gek opgekeken toen ze een dubbeldekker voorbij zagen komen. De NS bracht oude treinstellen weg.

    De treinen zijn niet meer nodig bij de spoordienst. De dubbeldekkers gaan daarom naar de politieacademie in Ossendrecht. Politieagenten in spe krijgen de dubbeldekkers als lesmateriaal aangeboden.

    Het is niet bekend wat de toekomstige dienders precies met de treinen gaan doen.

  4. “Er zijn er heel wat die hier de slingerziekte krijgen.” Gerrit van Vugt (85) moet zelf lachen om zijn grap over de auto’s die slalommend voorbij komen over de Middenweg. Sinds de gemeente snelheidsbeperkende obstakels plaatste op de verbindingsweg tussen Veen en Andel, is het er niet per se veiliger op geworden in de ogen van Gerrit.

    Dat er iets gedaan moest worden aan de snelheid waarmee het verkeer soms over de smalle Middenweg rijdt , was duidelijk, zo vindt Gerrit. “Het werd veel te gek. Je mag hier maar 60 kilometer per uur rijden, maar zet er maar gerust een 1 voor, zeker ’s avonds laat.”

    Gerrit heeft dan ook een dubbel gevoel bij de obstakels. “Ze zorgen er in ieder geval voor dat er minder hard gereden wordt, ze remmen wel af.” Maar nu rijdt er slingerend verkeer voorbij en ziet hij hoe auto's zich vastrijden op de obstakels. “Dan hoor je ‘krrrrr’ als de bodem geraakt wordt.”

    Hij maakte mee dat midden in de nacht een obstakel werd weggehaald. “Met een kraanwagen. Het lag later in de sloot.” Wie het gedaan had weet hij niet. “Het is niet altijd veilig om te gaan kijken.”

    51 jaar woont Gerrit aan de Middenweg en in die jaren nam niet alleen het verkeer toe maar ook de snelheid waarmee gereden wordt. “Ze kunnen ook de provincialeweg (N267) nemen, maar dan moet ze omrijden en die paar kilometer om vertikken ze.” De weg is amper zes meter breed en daarvan gaat er aan beide kanten nog eens anderhalve meter af voor het fietsverkeer.

    “Zoals het nu is is het levensgevaarlijk hier voor fietsers”, zegt ook zijn zoon Dirk. “Kijk maar hoe de auto’s half over het fietspad moeten om de slinger te kunnen maken. Bussen en grote vrachtwagens komen zelfs helemaal in de berm uit, anders halen ze het niet.” Dat maakt de situatie ook voor wandelaars risicovol, meent hij.

    Autoverkeer gebruikte een ‘omweg’ langs de obstakels en ging de driehoeken rechts in de berm voorbij. Maar de gemeente loste dat op door paaltjes te plaatsen. “Die zijn ’s nachts niet zichtbaar, dus daar kan zomaar iemand tegenaan rijden.”

    Net als zijn moeder kijkt Dirk met afgrijzen vooruit naar de komende winter. “Wat gebeurt er als het zicht minder wordt en de reflectoren op de obstakels niet meer te zien zijn?" Zijn moeder vult aan: “Of wat als het gaat vriezen en het glad wordt?”. Allebei zien ze wel iets in eenrichtingverkeer op de Middenweg. “Dan zit er voor een deel van het verkeer niets anders op dan om te rijden om van Andel naar Veen te komen.”

    Volgens de gemeente zijn alle maatregelen tijdelijk. "In september wordt er een definitief besluit genomen over een vrijliggend fietspad langs de weg. De raad moet er nog over beslissen, maar de kans is groot dat het doorgaat", zegt een woordvoerder van de gemeente.

    Om iets te doen aan de klacht dat de betonnen obstakels slecht zichtbaar zijn, worden binnenkort de lage reflectoren op die betonblokken vervangen door hogere. "Het gevolg zal wel zijn dat landbouwverkeer dan niet meer over de blokken heen kan, maar het is belangrijker dat de betonelementen te zien zijn."

    Volgens de gemeente vraagt de komst van een fietspad wel nog het nodige geduld. "Het zal nog zeker twee jaar voordat dat er ligt." Gerrit van Vugt kijkt ernaar uit. “Dat maakt veel uit als auto's niet meer achter schoolgaande kinderen aan hoeven te rijden. Die fietsen soms met zijn vieren naast elkaar, daar kan geen auto aan voorbij.”

    Intussen leeft bij de gemeente de stille hoop dat de snelheidsbeperkende blokken ervoor gezorgd hebben dat er minder verkeer over de Middenweg komt. "We hebben het vermoeden dat het nu al zo is, maar dat beeld kan vertekend zijn omdat het vakantietijd is. Toch hopen we dat ons vermoeden klopt en de weg inderdaad meer vermeden wordt en verkeer omrijdt over de provincialeweg", aldus de woordvoerder.

  5. De eerste dagen van de Olympische Spelen ging het allemaal niet zoals iedereen vooraf had bedacht. Niet alle sporters presteerden zoals verwacht. Zorgen waren er over de rest van de Olympische Spelen. Maar alles kwam goed. Een paar dagen voor het einde is er zelfs al een recordaantal medailles gepakt door Nederland.

    "Een nieuw record, geweldig toch", zegt Björn Koreman, Olympische Spelen-watcher voor Omroep Brabant. "De spelen van Sydney waren heel succesvol, toen werd het hoogste aantal medailles ooit gepakt door de Nederlandse ploeg. Daar zitten we nu dus al overheen. En er wachten nog wel wat medailles op ons."

    "Het is helemaal mooi als je de derde dag erbij pakt, toen zag het er allemaal niet zo positief uit", vervolgt de marathonloper. "Toen vroeg iedereen zich af: wat gaat dit worden? En als je dan nu ziet waar we als Nederland staan..."

    Er hangt nu een hele positieve sfeer rondom de volledige Nederlandse equipe. Natuurlijk zijn er nog steeds teleurstellingen. Soms vanwege sportief mindere prestaties, soms omdat dromen in duigen vallen door botte pech en blessures. "Maar er zijn ook veel verrassingen. We hebben het er eerder over gehad, maar vandaag was het wat dat betreft ook weer een goed voorbeeld. Shanne Braspenninckx met haar gouden medaille en twee medailles bij de meerkamp, ik had niet aan durven te geven dat ze een medaille zouden halen. Dat zijn allemaal mooie meevallers."

    Een ander positief punt was Liemarvin Bonevacia. De atleet werd achtste in de finale van de 400 meter. Voor de camera van de NOS stond een trotse en opgewekte sportman. Hij zag sterretjes, was helemaal op na zijn finale op de atletiekbaan. En toch stond hij, afwisselend zittend en hangend, met een grote glimlach de pers te woord. "Dit soort mensen hebben we wel nodig."

    "Twintig jaar lang is het Churandy Martina geweest die zo’n positieve stempel op de atletiek heeft gedrukt. Bonevacia heeft in het interview niet veel gezegd, maar hij zorgde er in die vijf minuten van het interview wel voor dat je continu met een glimlach zat te kijken. En het is niet eens entertainen, het is echt oprecht. Supermooi.”

    Koreman heeft sowieso het idee dat de atleten in Tokio zich op een positieve manier laten zien en horen. “Bij voetbalinterviews krijg je vaak van die politiek correcte antwoorden. Deze Olympische Spelen lijkt dat helemaal niet het geval te zijn. De sporters gooien de emoties er regelmatig uit, iedereen zegt wat hij denkt. En ik kom er vaker op terug, maar dat is ook waarvoor we kijken. Het zijn de mensen die het mooi maken. En dus zijn het mooie dagen om van te genieten.”

    Moment van de dag:
    Een recordaantal medailles, dat is niet zo vanzelfsprekend. Dat is mooi voor de statistieken en ook mooi bij stil te zijn. Wat het waard is? Dat is een beetje wat je er zelf aan wil hangen. We wisten vooraf dat het supersuccesvolle Spelen zouden worden. Maar dat het na een slecht begin dan loopt zoals je hoopt dat het loopt, dat is vooral mooi."

    "En ik vind het natuurlijk vooral ook mooi dat de atletiek er veel aan bijdraagt. Het zijn vaak niet heel veel medailles die we daar halen. Nu zijn het er vier, met twee hele verrassende op de meerkamp. En er komen er waarschijnlijk nog minimaal twee bij. Maar het is vooral het totaalplaatje, echt gaaf.”

  6. Twee inbrekers die bij hetzelfde huis meerdere keren hun slag proberen te slaan. Met vijf filmpjes van een bewakingscamera wil slotenmaker Hans op den Buijs precies laten zien hoe ze te werk gaan. Je ziet het duo aanbellen, nog eens aanbellen, een smoesje vertellen en uiteindelijk 'flipperen', een bekende techniek om deuren te openen. Het zijn opzienbarende beelden, maar of de daders gepakt worden is volgens Hans maar de vraag: "Die zitten allang weer in Roemenië."

    Als slotenmaker weet Hans Op den Buijs van HB Slotenmaker uit Veldhoven precies hoe inbrekers te werk gaan. Maar zo scherp als op de beelden van een van zijn klanten zie je het niet vaak. Hans kreeg toestemming om de confronterende opnames te delen, om zo mensen te waarschuwen.

    Het gaat om een huis in de wijk Het Look in Veldhoven. De beelden laten precies zien hoe de inbrekers hun slag proberen te slaan:

    • Filmpje 1 - Iets voor vier uur 's middags belt een vrouw aan, met een smoesje: ze zoekt 'familie India'.
    • Filmpje 2 - Drie dagen later staat er een man met een zonnebril voor de deur. Ook hij meldt zich met een smoesje (niet te zien op de beelden).
    • Filmpje 3 - Weer negen dagen later komt om 14:31 uur dezelfde vrouw als bijna twee weken geleden weer langs, nu met hoofddoek. Ze belt aan, maar loopt direct weg.
    • Filmpje 4 - Zeven minuten later melden de man en de vrouw zich samen. Er doet niemand open, de vrouw kijkt even in het schuurtje maar gaat niet naar binnen.
    • Filmpje 5 - Binnen een minuut zijn ze er weer. De man heeft inmiddels een mondkapje op, de vrouw heeft haar hoofddoek voor de mond geslagen. Terwijl ze nog maar eens aanbellen proberen ze samen de voordeur open te krijgen, dit lukt niet.

    Op den Buijs kent de gebruikte techniek wel. "Dit is flipperen, dat is met een pasje een deur openen die niet op slot zit. Dat geeft geen schade aan de deur en het lukt bijna altijd." In dit geval niet, want de deur zat op slot. Bovendien zat de man des huizes boven op zolder.

    "Heel veel mensen draaien hun deur niet op slot als ze even weg gaan. Daar waarschuw ik altijd voor, want ze zijn zo binnen en hebben overal schijt aan", gaat hij verder. Ook het aanbellen om te kijken of iemand thuis is is niet nieuw. "Soms bellen ze aan bij een heel flatgebouw, noteren de nummers waar niemand opneemt en gaan dan naar boven."

    In dit geval zijn de daders goed herkenbaar te zien. Op den Buijs denkt dat dat niet zo veel uitmaakt, want volgens hem horen ze bij een Oost-Europese bende. "Je ziet die man ook gewoon in de camera kijken. Hij heeft er schijt aan, want hij zit straks toch weer in Roemenië."

    Door de populariteit van deurbellen met een camera ziet de slotenmaker steeds vaker dit soort filmpjes. "Je schrikt er van wat je ziet. Ik heb er zelf ook een hangen en je wil niet weten hoeveel mensen 's nachts door gangetjes lopen om te kijken of ze ergens naar binnen kunnen komen."

  7. Een 59-jarige man uit Etten-Leur is dinsdag opgepakt, omdat hij familieleden heeft bedreigd van de man die een motoragent in Rotterdam heeft doodgereden. Dat maakt de politie donderdag bekend. Hij 'bestookte' het gezin uit het Zuid-Hollandse Melissant telefonisch en schriftelijk met bedreigingen.

    De man zei onder meer dat hij het transportbedrijf van het gezin in brand zou steken. De verdachte in de zaak met de omgekomen politieman werkte bij dit bedrijf en is familie van het bedreigde gezin.

    De 47-jarige motoragent Arno kwam begin vorige maand om het leven nadat hij was aangereden door een vrachtwagenchaffeur. De agent wilde de trucker waarschijnlijk meenemen voor een gesprek en bekeuren.

    Het Openbaar Ministerie vermoedt dat de 45-jarige chauffeur hem opzettelijk heeft aangereden. De man reed door en werd diezelfde dag in zijn woonplaats Melissant opgepakt.

    Bedreigingen bekend
    Volgens de politie heeft de verdachte uit Etten-Leur de bedreigingen aan het adres van de familie van de trucker bekend. Na verhoor is hij weer vrijgelaten. Hij zal zich later voor de rechter moeten verantwoorden. Hij heeft wel alvast een contact- en gebiedsverbod opgelegd gekregen.

    Het onderzoek naar de bedreigingen wordt overgedragen aan de recherche in Zeeland in verband met objectiviteit.

  8. Twee chinooks zijn donderdagochtend vanaf vliegbasis Gilze-Rijen naar Albanië vertrokken. De helikopters gaan helpen om de hevige bosbranden in het land te bestrijden. "Een prachtige missie", weet Robert Adang, commandant van het Defensie Helikopter Commando.

    Met man en macht wordt donderdagochtend gewerkt om de helikopters in te laden. Rond kwart voor elf overheerst een bulderend geluid van de rotoren en gaan de Chinooks de lucht in, richting het verre zuiden.

    Commandant Adang kijkt met een twinkeling in zijn ogen naar het vertrek. "Hier trainen we heel het jaar voor. Dan is het prachtig als je een missie daadwerkelijk kunt gaan uitvoeren. Mensen kunnen helpen is het mooiste wat er is!", zegt hij opgetogen.

    10.000 liter per keer
    De Chinooks zijn uitermate geschikt voor het blussen van bosbranden. Vanuit de lucht bereiken ze gebieden waar de brandweer niet kan komen. Ze zijn uitgerust met een zogenoemde bambi bucket. Dat is een flexibele zak waarmee per keer 10.000 liter water op het vuur kan worden gegooid. Adang legt uit: "Meestal gooien ze het water dan niet precies op het vuur, maar op de plaats waar het vuur naartoe beweegt. Door dat nat te maken, voorkom je dat de brand uitbreidt."

    Zuidoost-Europa is al dagen in de ban van enorme bosbranden. De regio heeft last een forse hittegolf, met temperaturen tot wel 45 graden. In Albanië is tot nu toe één dode gevallen, zo schrijft de NOS.

    "De bosbranden zijn een bedreiging voor de natuur, maar ook voor de mens. Ze verspreiden zich snel. Ook staat er een stevige wind", zo beschrijft Adang de situatie in het land. "Bestrijden vanuit de lucht is gewoon het meest effectief."

    Flinke reis
    De blushelikopters moeten een flinke afstand overbruggen. "In de Chinooks is daarom een extra brandstoftank aangebracht. Daarmee kunnen ze ongeveer drieënhalf uur vliegen", vervolgt de commandant. Met verschillende tank-tussenstops komen de heli's dan later donderdag aan in Zuid-Frankrijk. Naar verwachting vliegen ze vrijdag door naar Albanië, waar ze vanaf zaterdag ingezet worden.

    Voor deze missie staat een ruime twee weken gepland. Toch blijven de helikopters langer als dat nodig is. Ook Tsjechië stelt een blushelikopter beschikbaar. Verder sturen Frankrijk, Cyprus en Slovenië materieel. De EU helpt verder bij het bestrijden van bosbranden in Griekenland, Italië, Turkije en op de Balkan.

  9. Ook deze donderdag hielden we je via dit liveblog op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rond het coronavirus, in én buiten Brabant.

    De hoofdpunten:

    • Meer dan een miljoen Brabanders zijn nu volledig gevaccineerd door de GGD.
    • In de Brabantse ziekenhuizen waren donderdagochtend 85 coronapatiënten opgenomen, twee meer dan woensdag.
    • 501 nieuwe coronabesmettingen in Brabant.
    • De afgelopen 24 uur zijn twaalf nieuwe coronapatiënten in de Brabantse ziekenhuizen opgenomen, een coronapatiënt overleed het voorbije etmaal.
    • Vanwege de angst voor een vierde golf van het coronavirus in het najaar overweegt Duitsland de bevolking weer beperkingen op te leggen.
    • Lees al het nieuws over het coronavirus op onze themapagina.

    Het liveblog is gesloten.

  10. Een scheurtje, deukje of kapotte popnagel: kleine gebreken kunnen grote gevolgen hebben in de luchtvaart. Vliegtuigen worden daarom regelmatig grondig geïnspecteerd. Bij Aviolanda Aerospace op vliegbasis Woensdrecht neemt een speciale drone dit karweitje voor haar rekening. Het is voor het eerst dat deze nieuwe techniek in de buitenlucht wordt toegepast op een vliegveld in Europa.

    De drone vliegt op drie meter afstand in een vooraf ingesteld patroon langs het vliegtuig. Op deze manier wordt de hele buitenkant van het toestel minutieus gescand door de camera. “Technici doen deze inspectie normaal met een hoogwerker. Met de drone kunnen we ook makkelijk op moeilijk te bereiken plekken komen”, legt Jochem Verboom van het dronebedrijf Mainblades Inspections uit.

    Dat juist Aviolanda de Europese primeur heeft, is geen toeval. Vliegbasis Woensdrecht deed al ervaring op met drones van het Dutch Drone Centre. Aris Promos van Fokker Techniek in Hoogerheide is enthousiast: “Het past bij onze innovatieprojecten en het verhoogt onze efficiëntie. Drones worden gebruikt voor topografie en in de bouwsector. De luchtvaartsector is wat conservatiever.”

    Voor inspecties van vliegtuigen die in de hangar staan, werden al drones ingezet, maar nu vliegen ze dus ook buiten rond een toestel. Volgens Jochem Verboom levert dit enorme tijdwinst op. “Ook kunnen we de inspecties later makkelijk herhalen en met elkaar vergelijken. Je krijgt daarmee de vliegtuighistorie in kaart.”

    In Amerika zijn de buiteninspecties al heel gewoon. In Europa staat de techniek nog in de kinderschoenen. “Ik verwacht zeker dat dit een blijvertje wordt”, meent Aris Promos van Fokker Techniek.

Please publish modules in offcanvas position.

Free Joomla! templates by AgeThemes